Διαλογισμός & Εφηβεία

 

Μήπως ο γιός σας ή η κόρη σας διανύουν την περίοδο της εφηβείας;

Μήπως η διάθεσή τους εναλλάσσεται διαρκώς και οι μεταξύ σας διαφωνίες σας προκαλούν μέχρι και αϋπνίες;

Ψάχνετε ίσως τρόπους που θα τους βοηθούσαν στην αυτοσυγκέντρωσή τους;

Αν όλα τα παραπάνω είναι μέρος της καθημερινότητάς σας, τότε ίσως αυτό το άρθρο να σας προσφέρει κάποιες καλές ιδέες.

Η εποχή που διανύουμε από μόνη της είναι έντονα προκλητική και αγχώδης για τους έφηβους, λαμβάνοντας υπ’όψιν τα δεδομένα της οικονομικής κρίσης και την ιλιγγιώδη ταχύτητα της τεχνολογίας που συμβαδίζει μαζί τους.

Σε αυτό έρχεται να προστεθεί ο περιορισμένος από τις εργασιακές υπεραπαιτήσεις χρόνος των γονέων να σταθούν ουσιαστικά και με υπομονή στις δυσκολίες των παιδιών της ηλικίας αυτής.

Επιπλέον, οι ορμονολογικές αλλαγές, οι προσωπικές τους αναζητήσεις σε επίπεδο προσωπικό και φιλικό αλλά και το ακαδημαϊκό στρες ειδικά στο λύκειο, τους προκαλεί μία ιδιαίτερη υπερευαισθησία που μετατρέπεται σε αντίδραση, εκνευρισμό και οξυθυμία.

Όλα αυτά τα ξέρετε. Γνωρίζετε όμως ότι με μία απλή χαλαρωτική άσκηση το παιδί σας μπορεί να αυξήσει την ευεξία του σε φυσικό και πνευματικό επίπεδο; Ναι και στην περίπτωσή μας μιλάμε για τον διαλογισμό.

Έρευνες δείχνουν ότι όταν οι έφηβοι εφαρμόζουν πρακτικές του διαλογισμού στη καθημερινότητά τους, μπορούν να βελτιώσουν τη συγκέντρωσή τους και να νιώθουν πιο χαλαροί κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Ο διαλογισμός εκπαιδεύει το νου να μένει ήρεμος και θετικός. Μειώνει το άγχος και δημιουργεί ένα αίσθημα ευχαρίστησης που βοηθάει στην αντιμετώπιση των προκλήσεων που ένας έφηβος έχει να αντιμετωπίσει.

Ένας ολιγόλεπτος καθημερινός διαλογισμός μπορεί να βοηθήσει το εφηβάκι σας να κερδίσει συναισθηματική ισορροπία.

Τεχνικές διαλογισμού για εφήβους!

Όσοι από εσάς τους γονείς έχετε πάρει μια γεύση του τι είναι διαλογισμός, μπορείτε να αναγνωρίσετε τα οφέλη του και να κατανοήσετε τον βαθμό που είναι ικανός να ξεμπλοκάρει τον/την έφηβο/η, αφού μπορεί να τον/την φέρει πιο κοντά στην προσωπική αίσθηση του εαυτού και των αναγκών του/της, να αποτρέψει κακές συνήθειες και συμπεριφορές και να προσφέρει την πολυπόθητη ηρεμία σ’έναν οργανισμό που εκ φύσεως είναι «αναστατωμένος».

Οι καθοδηγούμενοι διαλογισμοί είναι οι πιο ωφέλιμοι.

Ασκήσεις αναπνοής
Η καλύτερη και αποτελεσματικότερη εισαγωγική διαδικασία στον διαλογισμό είναι τα παιδιά να μάθουν να αναπνέουν βαθιά. Οι ασκήσεις βαθιάς αναπνοής, βοηθούν το νου να συγκεντρώνεται καλύτερα.

Ο έφηβος μπορεί να κάτσει άνετα σ’ένα ήσυχο δωμάτιο με χαμηλωμένο το φως και να εστιάσει σταδιακά στην αναπνοή του. Με κάθε εκπνοή χρειάζεται να αφήνει να φεύγει κάθε αρνητική και ανήσυχη σκέψη. Εάν η ηρεμία του διαταραχθεί από θορύβους ή δικές του σκέψεις, καλό είναι να έρθει πάλι πίσω στο ρυθμό της αναπνοής του.

Διαλογισμός ενσυνειδητότητας

Ο διαλογισμός αυτός μοιάζει με μία διαδικασία μέσα από την οποία γνωρίζει κανείς το εσωτερικό του τοπίο.

Ζητάμε από τον έφηβο να χαλαρώσει και να αρχίσει σταδιακά να «στέκεται» στα συναισθήματα αλλά και στις σκέψεις του όπως π.χ. ανυπομονησία, θυμός, επιθετικότητα, εκνευρισμός ή ευχαρίστηση, αυτοπεποίθηση, όνειρα, στόχοι, κ.λπ.

Η απόλαυση σ’αυτόν τον διαλογισμό θα δώσει στον έφηβο μια νέα προοπτική στη διαδικασία σκέψης του.

Διαλογισμός με μάντρα

Η λέξη «mantra» προέρχεται από το σανσκριτικό man (νους) και tra (απελευθερώνω). Επομένως αφορά μία φωνητική τεχνική που σκοπό έχει να απελευθερώσει τον νου.

Κατ’ ουσία τα mantras αποτελούν συγκεκριμένες λέξεις, ολόκληρες φράσεις ή ακόμα και ακαθόριστες συλλαβές που επαναλαμβάνονται και η επανάληψή τους επιφέρει την «απομάκρυνση» της συνείδησης του ανθρώπου από τον κόσμο γύρω του.

Η εστίαση σε ένα μάντρα π.χ. «Ομ», θα κρατήσει το μυαλό του έφηβου στην αρχή απασχολημένο αλλά σταδιακά θα αρχίσει να το χαλαρώνει και να απομακρύνονται οι ανήσυχες σκέψεις του. Με κάθε αναπνοή, να λέει το μάντρα είτε δυνατά, είτε από μέσα του, επιτρέποντας στη γαλήνη να εισέλθει.
Διαλογισμός καρδιακής συνοχής

Η αναπνοή της καρδιάς είναι μια μορφή διαλογισμού με πολλά φυσικά οφέλη. Βοηθείστε τον έφηβο να χαλαρώσει και να αναπνεύσει αργά. Καθώς εκτελεί αυτόν τον διαλογισμό, πρέπει να σχεδιάσει μια θετική νοητική εικόνα. Αυτό, θα τον βοηθήσει να ηρεμήσει και να σταθεροποιήσει την καρδιακή του συχνότητα. Η μεταβολή του καρδιακού ρυθμού επηρεάζει και άλλους ρυθμούς στο σώμα, συμπεριλαμβανομένων των κυμάτων του εγκεφάλου και της αρτηριακής πίεσης. Η αλλαγή του ρυθμού του σώματος θα κάνει το παιδί σας πιο διαισθητικό και δημιουργικό.

Διαλογισμός της συμπόνιας

Ο διαλογισμός της συμπόνιας βοηθά στην οικοδόμηση της ικανότητας του εφήβου να συναισθάνεται. Προτείνετέ του να αρχίσει αυτόν τον διαλογισμό χαλαρώνοντας και εστιάζοντας στην αναπνοή του. Ύστερα θα ήταν καλό να αφεθεί και να νιώσει κοντά του νοερά όποιον αγαπά, είτε πρόκειται για άνθρωπο, είτε για ζώο. Αυτό τον βοηθάει να μπορεί να βλέπει τον κόσμο με το ίδιο θετικό συναίσθημα.

Είναι φανερό πόσο σημαντικός είναι ο διαλογισμός αλλά και ευεργετικός για τους εφήβους. Εκτός από τη βελτίωση της συγκέντρωσής τους και την ευεξία που αποφέρει σε φυσικό και συναισθηματικό επίπεδο, προσφέρει και καλύτερες σχολικές επιδόσεις, λιγότερο άγχος στις εξετάσεις, βελτίωση της μνήμης και απομάκρυνση της αρνητικότητας.

Ο διαλογισμός μπορεί να διδάξει στους εφήβους να συνειδητοποιήσουν τις σκέψεις τους, να αναγνωρίζουν το άγχος τους και να το κοντρολάρουν, τους οδηγεί στη δημιουργία ενσυναίσθησης αλλά και συμπόνιας.

Τέλος, διαμορφώνει σταδιακά μία ήρεμη προσωπικότητα που αντιλαμβάνεται τον εαυτό της ως ολότητα και μαθαίνει από νωρίς να τον ακούει, κατανοώντας τα συναισθήματα και τις σκέψεις του, γεγονός που δημιουργεί ένα ξεκάθαρο τοπίο αναγκών και επιλογών, φέρνοντας στον έφηβο αυτοπεποίθηση και σιγουριά στην καθημερινή του ζωή.

πηγή:workwithcolour.gr

it's only fair to share...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on Tumblr