Θετική Σκέψη Εφικτό ή Ανέφικτο ?

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεται για να κατακτήσετε

τη θετική σκέψη

 

Είναι φανερό ότι η θετική σκέψη δεν έχει να κάνει με ριζικές αποφάσεις και επαναστατικές αλλαγές, αλλά με όλες τις όψεις της καθημερινότητας με μικρές και μεγάλες αποφάσεις, με κάθε είδους σχέσεις και ιδιαίτερα με τη σχέση που έχουμε με τον εαυτό μας. Με τον τρόπο που βλέπουμε τη ζωή και τις προκλήσεις τις καθημερινότητας μας.

Η απόφαση να αλλάξουμε τον τρόπο σκέψη μας δεν είναι κάτι που συμβαίνει από τη μια στιγμή στην άλλη. Ο τρόπος σκέψης είναι μια αυθόρμητη συνήθεια και όλοι γνωρίζουμε πόσο δύσκολα ξεφεύγουμε από μια συνήθεια, ιδιαίτερα αν αυτή προϋποθέτει να ελέγξουμε τον αυθορμητισμό μας.

Το σημαντικότερο βήμα στη διαδικασία αυτή είναι να συνειδητοποιήσουμε ότι δεν σκεφτόμαστε σωστά και ότι αυτός ο τρόπος επηρεάζει την πορεία της ζωής μας. Τότε μόνο, μπορούμε να μπούμε στη διαδικασία να αναγνωρίσουμε τις αρνητικές μας σκέψεις με τις πρακτικές συνέπειες και στη συνέχεια να βρούμε τρόπους να επέμβουμε σταδιακά και να τις αλλάξουμε. Η συνειδητοποίηση αυτή είναι προϋπόθεση, προκειμένου να αναζητήσουμε νέους τρόπους για να αξιοποιήσουμε όλες τις πληροφορίες που μας παρέχει ο εαυτός μας και το περιβάλλον.


Πως να δουλέψετε με τον Εαυτό σας

 

Για να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε θετικά πρέπει πρώτα να γνωρίσουμε τον εαυτό μας, να τον αποδεχτούμε και μαζί του να «χτίσουμε» την αυτοεκτίμηση μας, η οποία αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα χωρίς υπεραισιοδοξία ή απαισιοδοξία αλλά όπως πραγματικά είναι.

Η σχέση που έχουμε με τον εαυτό μας είναι η αρχή κάθε συμπεριφοράς, σκέψης και συναισθήματος. Αν δεν γνωρίσουμε τον εαυτό μας ή αν δεν τον έχουμε αποδεχθεί, συχνά δεν είμαστε σε θέση να ανταποκριθούμε σε πολλές καθημερινές καταστάσεις.

Αν έχουμε χαμηλή αυτοεκτίμηση εύκολα «πελαγώνουμε» και αγχωνόμαστε ακόμα και με τις πιο μικρές δυσκολίες.

Όταν δεν γνωρίζουμε πως να χειριστούμε τον ίδιο μας τον εαυτό και τα συναισθήματα μας, σίγουρα δεν μπορούμε να συνεργαστούμε ή να επικοινωνήσουμε με τους άλλους γύρω μας. Ως εκ τούτου, δεν μπορούμε να ανταπεξέλθουμε όπως θα θέλαμε τουλάχιστον, σε διάφορους τομείς της ζωής μας όπως οικογένεια, σχέσεις, εργασία κ.α.

Το να δουλεύουμε με τον εαυτό μας σημαίνει να προσπαθούμε να τον γνωρίσουμε, να αναγνωρίσουμε και να εκφράσουμε τα συναισθήματα μας, να βρίσουμε τις δικές μας ισορροπίες ανάμεσα στις σκέψεις και τις πράξεις μας και να μαθαίνουμε να αποδεχόμαστε τόσο τον εαυτό μας όσο και τις πράξεις και τις συνέπειες τους. 

Όλες αυτές οι δεξιότητες λειτουργούν αποτρεπτικά τόσο στην απαισιοδοξία και τον αρνητισμό όσο και την υπεραισιοδοξία.  Δουλεύω με τον εαυτό μου σημαίνει ότι μαθαίνω να διαστρεβλώνω λιγότερο την πραγματικότητα.


Γνωρίστε τον εαυτό σας

Να γνωρίσουμε τον εαυτό μας σημαίνει να μπορούμε να τον παρατηρούμε σαν να είμαστε κάποιος άλλος. Να τον βλέπουμε από μια απόσταση και να κάνουμε ένα μικρό απολογισμό, χωρίς να μας παρασύρει η ένταση των συναισθημάτων ή της σκέψης.

Να μπορούμε να βλέπουμε τον εαυτό μας μέσα στο χρόνο.

Να κοιτάζουμε το παρελθόν και να βλέπουμε τα λάθη μας, να μαθαίνουμε από αυτά, αλλά να μην ορίζουμε το μέλλον μας βασίζοντας το πάνω τους. Επίσης, να προσπαθούμε να φανταστούμε τον εαυτό μας στο μέλλον και να κρίνουμε το παρόν και τις επιλογές μας, αφού προηγουμένως έχουμε σκεφτεί αν αυτό που μπορεί να συμβεί στο μέλλον είναι κάτι που πραγματικά επιθυμούμε και μπορούμε να το κάνουμε.

Γνωρίζουμε τον εαυτό μας σημαίνει επίσης, ότι μπορούμε να αναγνωρίσουμε τα συναισθήματα μας και μπορούμε να καταλάβουμε ποια είναι η σχέση τους με τις σκέψεις μας και τις αντιδράσεις μας.

Είναι ανώφελο να κατατάσσουμε τον εαυτό μας στους λογικούς ή στους συναισθηματικούς, γιατί η λογική και το συναίσθημα πάντοτε συνυπάρχουν. Ούτε έχει σημασία να προσπαθούμε να γίνουμε πιο συναισθηματικοί ή πιο λογικοί. Αντίθετά, αυτό που έχει σημασία είναι να κατανοήσουμε ότι όλα αυτά επηρεάζουν τις αντιδράσεις μας.

Η προσπάθεια μας κάθε φορά πρέπει να επικεντρώνεται στο να διακρίνουμε με ποιον τρόπο πρέπει να συνδυάζουμε τη λογική με το συναίσθημα, προκειμένου να αντιδράσουμε στις καταστάσεις που αντιμετωπίζουμε.


Μάθετε να αναγνωρίζετε τα πραγματικά σας συναισθήματα

 

Πολλές φορές αυτό που εκφράζουμε δεν αντιστοιχεί σε αυτό που αισθανόμαστε ή αντίθετα, αυτό που νομίζουμε ότι αισθανόμαστε δεν αντιστοιχεί σε αυτό που μας συμβαίνει.

Το να αναγνωρίζουμε τα πραγματικά μας συναισθήματα σημαίνει να έχουμε την ικανότητα να διακρίνουμε τι κρύβεται πίσω από το συναίσθημα.

Αυτή η ικανότητα αναφέρεται κυρίως στο πολύ συνηθισμένο λάθος που κάνουμε να εκφράζουμε τη λύπη ή την πίκρα μας με θυμό και επιθετικότητα. Αυτό συμβαίνει επειδή οι περισσότεροι από εμάς αποφεύγουμε να κάνουμε αυτό που αποκαλείται εσωτερικός διάλογος και απλώς βιώνουμε τα συναισθήματα χωρίς να τα αναλύουμε, άρα χωρίς να τα κατανοούμε.

Ο εσωτερικός διάλογος βοηθά να αντιληφθούμε τι υποκύπτει ένα συναίσθημα, ποιες είναι οι αρνητικές σκέψεις που μας οδηγούν στο να εκφράσουμε παραποιημένα ό,τι αισθανόμαστε και  να παρερμηνεύουμε το παρόν, αλλά και τις προβολές που κάνουμε για το μέλλον μας.

Εσωτερική ανάλυση σημαίνει ότι μπορούμε να αποδεχτούμε αυτό που μας συμβαίνει χωρίς να επηρεαζόμαστε από τύψεις ή κοινωνικά «πρέπει» και κανόνες. Σημαίνει ότι όταν κάτι μας στεναχωρεί, στεναχωριόμαστε και δεν θυμώνουμε και αντίστοιχα όταν κάτι μας προκαλεί θυμό, οργιζόμαστε και δεν νιώθουμε στεναχώρια.

Το να γνωρίζουμε τι πραγματικά αισθανόμαστε και πως να το εκφράζουμε είναι μια από τις βασικές αρχές τόσο για να αισθανόμαστε καλά  με τον εαυτό μας, όσο και για να επικοινωνούμε καλύτερα με τους άλλους. 


Πάρε τις δικές σου αποφάσεις

Κάθε στιγμή της ημέρας παίρνουμε αποφάσεις τόσο για ασήμαντα όσο και για σημαντικά πράγματα. Είναι πολύ βασικό όλες αυτές οι αποφάσεις να είναι προϊόν δικών μας και μόνο δικών μας σκέψεων. Έτσι, κάθε μας πράξη θα ξεκινά από εμάς και θα καταλήγει σε εμάς. Αυτό σημαίνει ότι τόσο η επιτυχία όσο και η αποτυχία θα είναι αποκλειστικά δική μας ευθύνη.

Οι συμβουλές που δεχόμαστε από τους γύρω μας μπορούν να μας φανούν χρήσιμες μόνον εφόσον τις «φιλτράρουμε» έτσι ώστε να αφομοιωθούν  στο δικό μας τρόπο σκέψης.

Με αυτό τον τρόπο το αποτέλεσμα μιας πράξης θα αποδίδεται σε εμάς και όχι σε εκείνον που μας έδωσε την συμβουλή. Θα μπορούμε λοιπόν να «γευτούμε» το λάθος, αλλά και την επιτυχία μας χωρίς να μεταθέτουμε τις ευθύνες στους άλλους.

Αυτό τονώνει την αυτοπεποίθηση μας και μας διευκολύνει να πάρουμε μελλοντικά πιο σημαντικές αποφάσεις, μιας και είμαστε υπεύθυνοι για τις πράξεις μας και τις συνέπειες τους.

Εξίσου σημαντικό όταν παίρνουμε αποφάσεις είναι να γνωρίζουμε γιατί τις παίρνουμε. Πρέπει να μπορούμε να εξηγήσουμε στον εαυτό μας πρωτίστως για ποιο λόγο πήραμε κάποια απόφαση και όχι κάποια άλλη και να κατανοούμε τι αισθανθήκαμε και πως σκεφτήκαμε ώστε να πάρουμε τη συγκεκριμένη απόφαση.

Παίρνω μια απόφαση, σημαίνει ότι μπορώ να κατανοήσω και να ζυγίσω μια κατάσταση, να πάρω όλες τις δυνατές πληροφορίες και να αναλάβω τις ευθύνες.


Δεχτείτε τον εαυτό σας για αυτό που είναι

 

Το να αισθανόμαστε καλά με τον εαυτό μας δεν σημαίνει ότι τον βλέπουμε ως ιδανικό πρότυπο. Σημαίνει ότι μπορούμε να αναγνωρίσουμε τόσο τα αδύνατα όσο και τα δυνατά μας σημεία και να μπορούμε να δουλέψουμε με αυτά.

Μπορούμε, δηλαδή, να αξιοποιήσουμε προς όφελος μας ακόμα και τις αδυναμίες μας, χωρίς να προσπαθούμε να τις κρύψουμε ή να νιώθουμε τύψεις για αυτές.

Είναι σημαντικό να μπορούμε να αυτοσαρκαζόμαστε. Να αστειευόμαστε με τις αδυναμίες του χαρακτήρα μας και τα λάθη μας, χωρίς να ταπεινώνουμε τον εαυτό μας.

Το να αστειευόμαστε με τις αδυναμίες μας σημαίνει ότι τις γνωρίζουμε, ότι έχουμε αποδεχτεί όλες τις πτυχές του εαυτού μας και ότι αισθανόμαστε καλά μαζί του.

Έτσι μπορούμε να δούμε τον εαυτό μας από ένα πιο θετικό πρίσμα συνολικά και όχι επιλεκτικά, για κάποια μεμονωμένα χαρακτηριστικά μας.

Δεχόμαστε τον εαυτό μας σημαίνει ότι αναγνωρίζουμε σε αυτόν προτερήματα και ελαττώματα, ότι ζούμε με αυτά και προσπαθούμε να βελτιωθούμε. Δεν αισθανόμαστε όμως άσχημα για τις αδυναμίες μας ούτε έχουμε τύψεις. 

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on Tumblr